یک مدیر بازاریابی چه وظایفی را در شرکت بر عهده دارد؟
وظایف مدیر بازاریابی به تعریف بزرگترین شرکت های آمریکایی را در این جا اعنوان می کنم. البته این وظایف در تمام جهان و در تمام شرکت ها و برند ها بر عهده مدیر بازاریابی می باشد. اما در ایران به علت درک نادرست از مدیریت بازاریابی شرکت ها و برندها هنوز متقاعد به انجام این وظایف به دست مدیر بازاریابی نشده اند.
این وظایف عبارتند از:
- تایین استراتژی بازاریابی برای رسیدن به اهداف شرکت
- پژوهش و تحقیق در خصوص شرایط بازار، اطلاعات رقبا، نیاز ها و خواسته های مشتریان
- مدیریت و نظارت بر واحد بازاریابی، واحد تبلیغات، واحد فروش، این بدان معنیست که سه قسمت ذکر شده زیر نظر مدیر بازاریابی فعالیت می کنند.
- مدیریت محصول، ارتقا محصول، شناخت و تشخیص محصول، مدیریت چرخه عمر محصول
- طراحی و مدیریت برنامه فروش سالیانه
- آموزش به کارکنان سه قسمت بازاریابی،فروش،تبلیغات
- مدیریت جلسات و مذاکرات خرید،فروش،تولید،
- طراحی و اجرا برنامه بازاریابی شرکت
- اطلاع از بودجه شرکت و ارائه برنامه مالی سه قسمت زیر نظر خود
- سخنرانی و برگزاری همایشها و سمینارهای شرکت
- مشاوره جهت تایین استراتژی و اهداف شرکت با مدیران کل و شرکا
البته وظایف یک مدیر بازاریابی در همین چند بند خلاصه نمی شود. ولی اینها وظایف اصلی و دشوار مدیریت در این حوزه است.