همه چیز از همه جا

جدیدترین اخبار روز ، دانلود آهنگ جدید ، دانلود جدیدترین فیلم ها و سریال ها ، دانلود عکس و مقاله ، دانلود نرم افزار

همه چیز از همه جا

جدیدترین اخبار روز ، دانلود آهنگ جدید ، دانلود جدیدترین فیلم ها و سریال ها ، دانلود عکس و مقاله ، دانلود نرم افزار

حرکت امام حسین علیه السلام درکلام رهبری

 حرکت امام حسین علیه السلام ، حرکت عزّت حق

 امامت یعنی پیشواییِ قافله دین و دنیا. در قافله‌ای که همه به یک سمت و هدف والا در حرکتند، یک نفر بقیه را راهنمایی می‌کند و اگر کسی گم شود، دست او را می‌گیرد و برمی‌گرداند؛ اگر کسی خسته شود، او را به ادامه راه تشویق می‌کند؛ اگر کسی پایش مجروح شود، پای او را می‌بندد و کمک معنوی و مادّی به همه می‌رساند. این در اصطلاح اسلامی اسمش امام - امام هدایت - است و سلطنت نقطه مقابل این است.

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

تاریخچه فرقه ضاله بهائیت

فرقه بهایی از ابتدای پیدایش در میان مسلمانان به عنوان یک انحراف اعتقادی (فرقه ضاله) شناخته شد.  فرقه بهائیه منشعب از فرقه بابیه است. بنیان گذار آیین بهائیت، میرزا حسینعلی نوری معروف به بهاءالله است واین آیین نیز نام خود را ازهمین لقب برگرفته است.

وی پس ‍ از ادعای بابیت توسط سید علی محمد شیرازی، در شمار نخستین گروندگان به باب درآمد و از فعال ترین افراد بابی شد و به ترویج بابیگری  بویژه در نور و مازندارن پرداخت. برخی از برادرانش از جمله برادر کوچکترش میرزا یحیی معروف به «صبح ازل» نیز بر اثر تبلیغ او به این مرام پیوستند. پس از اعدام علی محمد باب به دستور امیر کبیر، میرزا یحیی ادعای جانشینی باب را کرد. ظاهرا یحیی نامه هایی برای علی محمد باب نوشت و فعالیتهای پیروان باب را توضیح داد. علی محمد باب در پاسخ به این نامه ها وصیت نامه ای برای یحیی فرستاد و او را وصی و جانشین خود اعلام کرد.پس از باب

خاطره ای از شهید برونسی درباره عنایت حضرت زینب (س) به رزمندگان

خاطره ای از شهید برونسی درباره عنایت حضرت زینب (س) به رزمندگان

همسر شهید برونسی نقل می کنند روزی شهید خاطره ای را از جبهه برایم تعریف میکرد. میگفت: کنار یکی از زاغه های مهماتها سخت مشغول بودیم تو جعبه های مخصوص مهمات می گذاشتیم و درشان را می بستیم. گرم کار یکدفعه چشمم افتاد به یک خانم محجبه با چادری مشکی. داشت پا به پای ما مهمات می گذاشت توی جعبه ها. با خود گفتم : حتما از این خانمهایی که میان جبهه.

جهت مشاهده کامل متن به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

برگزاری عزاداری محرم

 

بسم رب الحسین

باز این چه شورش است که در خلق عالم است

باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

 

با عرض تسلیت بمناسبت فرا رسیدن ماه محرم هیات جوانان انصارالحسین و هیات بین

الحرمین از اول تا سیزدهم محرم از ساعت 20:30 در محل حسینیه دانشکده سما

شهرستان بناب واقع در اول خیابان امام برگزار میکند.

لذا ازشما عزاداران حسینی برای عزاداری و صرف شام دعوت به عمل می آید.

التماس دعا

سیر تحول اندیشه سیاسی درشرق باستان "ویلیام پیرویان"

(بگمان حقیر "آسور" صحیح تر از "آشور" است)

 

بخش اول: آسور (بین النهرین)

خلاصه فصل اول: سیر تحول در اندیشه سیاسی در آسورباستان

 

اسامی سرزمین!

*اولین ساکنان، کل سرزمین خود را "سرزمین ما" می خواندند
*عصر دولت شهرها: مردم به نام دولت شهر خود شناخته می شدند
*اواخر هزاره ی دوم ق.م:  هویت ملی آسوری
*سقوط امپراتوری آسور: تاسیس حکومت های محلی با نام های خاص
*نام های جدید جزئی از کل سرزمین آشور

آسورستان (Assyria)

یونانیان درعصر سلوکیان آسور باستان را به دو ناحیه تقسیم کردند(دو استان سلوکیان:آسورستان و سورستان):
1- سرزمین های شرق فرات: آسور بزرگ                                  
2- سرزمین های غرب فرات: آسور کوچک (سوریه syria)
متداولترین نام قرون اخیر: بین النهرین
*بین النهرین جنبه ی روایی دارد!
*مترجمان یونانی تورات: بین النهرین موطن ابراهیم(ع) ("حران" بین دجله و فرات)
فرات:
*بزرگترین رودخانه ی آسیای غربی
*3600 کیلومتر
دو سرچشمه:
*فرات غربی(قراسو): ارتفاعات دشت ارزن الروم(ارز روم) 450 کیلومتر
*فرات شرقی(مرادسو): ارتفاعات  شمالی دریاچه وان.650 کیلومتر
دجله:
*از دامنه های جنوبی سلسله جبال توروس در شرق ترکیه سرچشمه می گیرد
*عبور از استان های: دیاربکر ، سعرت ماردین(در ترکیه) و موصل،اربیل،بغداد و کوت العماره (درعراق)
*ظاهرا مسیر دجله از دوره ی خلفای عباسی تغییر کرده
*طول دجله 1850 کیلومتر
بین النهرین به ناحیه ی آسوربزرگ اطلاق می شود اما:
*مرز شمالی سرزمین خیالی بین النهرین دقیقا مشخص نیست
*مرز غربی به علت تغییر مسیر فرات مرز دقیقی نیست
*دجله هم در جنوب بغداد تغییر مسیر می دهد
*مرز جنوبی به علت به هم پیوستن دو رودخانه در ناحیه ی "قرنه" نامشخص است
*نینوا پایتخت آسور در شرق دجله  و شهر ماری(محل تکون فرهنگ و تمدن آسوری) در غرب فرات یعنی خارج از محدوده بین النهرین هستند
*تمدن و فرهنگ امپراتوری آسور تحت همین نام بررسی می شود
*تدوین تاریخ آسور همراه با انحرافات
*آسور شناسان آلمانی با کشف بابل، به جای آسور، نام بابل را بکار بردند،
*سرزمین آسور شمالی کوهستانی و مرتفع  و جنوب جلگه ای خاک رسی دارد
*ادوارد هیگنز(Edvard Hincks): خطوط میخی ابداع ساکنان اولیه ی جنوب آسور
*جولیوس اوپرت در سال 1869 چیشنهاد کرد که جنوب آسور، سومر نامیده شود که رد شد
*ارچیبالد هنری یاس(Archibald Henry sayce) اشاراتی به واژه ی سومر داشت
*در ابتدا این واژه به دو املای (سومریان و شومریان) ثبت می شد.
*لئونارد وولی: پس از اکتشافات او، واژه ی سومر رواج یافت و جنوب آسور پس از 5000 سال با این نام عاریه ای خوانده شد.
*ساموئیل نوح کرایمر (Samuel Noah Kramer) در تحمیل و ترویج این نام کوشید.
*امروزه لفظ سومر و سومریان جا افتاده است.

تاریخ آسور:

*از دوران چهارم زمین شناسی آغاز می شود (پلستوس یا پلستوسن – Pleistos,Pleistosn)
*این دوره جمعا نیم میلیون سال تخمین زده شده.
دو مشخصه ی دوران پلستوسن:
1- آغاز یخبندان در 600 هزار سال ق.م
2- وجود شبه انسان در اوایل این دوره (پرامیدها/Primats. و انتروپوئیدهای عالی) و نابود شدن آنها توسط انسان اندیشمند در اواخر این دوره.
سه انقلاب بزرگ در حیات انسان متفکر:
*ساخت ابزار سنگی (برای بقای خویش)
*اسکان در محل ثابت(تامین نیازها در محیط اطراف)
*اختراع خط و کتابت (ورود به عصر تمدن)

گذشته، تحول و تکامل آسور:

*در اعصار یخبندان خبری از یخ در آسور نبوده است بلکه به علت باران های سیل آسا زیر آب قرار داشت.  مدیترانه به خلیج فارس متصل بود.
*اولین انسان ها در نقطه ای از شمالی ترین ناحیه ی مرتفع آسور مستقر شده اند
*این انسانها از گروه نئاندرتال/ Neandertal (به نام غاری در آلمان که کاسه ی سر این نوع انسان به سال 1856در آن پیدا شد)
*تکامل انسان نئاندرتال به انسان متفکر
*تبدیل انسان هوشمند به انسان گرومانیون/ Gromagnion (به نام غاری در نزدیکی دهکده ی گرومانیون در جنوب فرانسه که کاسه ی سر این نوع انسان به سال 1868 در آن پیدا شد)
*در حفاری ها اشیاء و ابزار 120 هزارسال ق.م به دست آمده است
*انسانهای این دوره غارنشین بودند و با شکار تغذیه می کردند
* وجود هنر و مهارت در ساخت ابزار در 10 هزارسال ق.م  دلیل تحول عظیم فکری انسانهاست.
*سرازیر شدن انسان ها به طرف سرزمین ای پست با پایین رفتن سطح آب(به علت محدود بودن در مسکن و شکار)
*کشف سرزمین ها ی جدید در تعقیب شکار
*تمایل به استفاده از زمین های همواردر عصر اسکان و روی آوردن به کشاورزی(به علت امکان بسیار بیشتر برای اسکان و کشاورزی)
*سرتاسر آسور، مسکن نوادگان غارنشینان شد!
*حفاری های برایدوود در سال 1951-1948 (در حوالی پایتخت اولیه ی آسور و شهر آسور.)
* کشف مجتمع هایی از خانه های مربع شکل و وسایل و ابزار(در اصطلاح باستان شناسی به مجموع آنها  فرهنگ می گویند.)
*متعلق به 4750 ق.م - 6750 ق.م – 8000 ق.م
*شانزدهمین حکمران این ناحیه به نام اوشپیا (Uspia) مدعی ساختن اولین معبد تمام سنگی برای خدای خود آشر یا آشور است
انسان سرزمین آسور:
*مرحله ی ابزار سازی در 180 تا 120 هزارسال ق.م
*امکان تهیه ی غذا از محل ثابت، اسکان و بوجود آمدن تشکل ها در 8 تا 9 هزارسال ق.م
فرایند تمدنی :
*تکامل تشکل ها به روستاها
*ابتنائ ساختار اجتماعی روستا بر اصول تکامل خانواده و مردسالاری
*"شبان" نام سرپرست مردم بود
*با توسعه ی روستاها بمرور شبان جای خود را به شیخ داد که اخیارات بیشتر و کم و بیش اقتدار داشت.
*در اواخر این دوره آیین تولد یافت و خدایان وارد زندگی مردم شدند و معبد ساخته شد.
*تکامل روستاها به شهر و ظهوراندیشه سیاسی
*با تجمع مردم در اطراف معبد، تبدیل روستا به شهر صورت گرفت.
*آیین و خدایان، عامل شکل گیری و تولد اندیشه سیاسی یا نظام سیاسی در آسور باستان.(اصولا تفکر و اندیشه در آسور با آیین آغاز شد و فلسفه و اندیشه سیاسی از آن منشعب شد)
 
فرهنگ در تعقل جدید: آمیزه ای از تفکر واندیشه سیاسی، اجتماعی، آیینی و آثار و اعمال و رفتارهای مربوط به آنهاست.
 
*اعمال، رفتارها، واکنش ها و فعالیت های انسان در این جوامع زاییده ی نظام فکری عامه ی مردم است.
 
*حائل بودن زمان بین پژوهشگر و واقعیت، مانع تفکیک و طبقه بندی رشته های متعدد تفکر، در جوامع اولیه و باستانی است.
 
*آنچه از آن جوامع باستانی مانده بسیار اندک است بنابراین پی بردن به سرچشمه ی تحول، تطور و تکامل اندیشه آنها نیازمند عوامل دیگری از کلیه عناصر مادی ومعنوی است.
 
برای شناخت اندیشه سیاسی در آسور باستان باید :
*متون موجود در کلیه ی رشته ها و زمینه ها را بررسی کرد
*بنیادهای اجتماعی و افتصادی و ساختار آنها را مد نظر داشت
*به وقایع و حوادث تاریخی توجه کرد چون تحولات و تغییرات محصول اندیشه اند.
 

مجیدهادی